Unavené oči jsou fenoménem moderní doby a staly se již i oficiální diagnózou, která nese hned několik názvů, a to syndrom unaveného oka, syndrom z opakovaného přetížení, chabozrakost anebo také syndrom počítačového vidění.


Víte, že s problémy týkající se z unaveného oka se potýká 90% lidí, kteří tráví u počítače denně déle než tři hodiny. Unavené oči se objeví následkem  nadměrného napětí očních svalů a nepřirozeného držení těla při sezení u PC. Unavené oči však nemusí vždy souviset s počítačem, ale také i s opakovaným namáháním očí za špatných světelných podmínek, řízení auta po dlouhý časový úsek, dlouhotrvajcí čtení a veškerá aktivita, která vyžaduje intenzivní zaostření po delší dobu. Stav zhoršuje zakouřená mstnost, nevětraná místnost, nevhodné osvětlení, nedostatek spánku, práce v noci, inverzní počasí, přibývající věk, nedostatek tekutin a živin.

Příznaky unaveného oka

Unavené oči se projevují pocitem únavy, zarudnutím, otokem, pálením, slzením a pocitem suchých očí. Zjevný je i pocit tíhy v očích. Úzce s nimi může souviset také bolest zad, krku a ramen.

Léčba

Základem řešení problémů, které jsou spojené s unavenýma očima, je prevence. Nejlepším východiskem  pro vaše unavené oči je samozřejmě omezení činnosti, která tento stav vyvolává. Pomoci mohou i přestávky, které očím dovolí odpočinout si a nabrat sílu. Zásadním prvkem prevence je dostatek kvalitního spánku. Dbejte na to, aby místnost, kde pracujete nebyla zakouřená a byla vyvětraná. Důležitá je i vlhkost vzduchu v místnosti a dostatečný příjem tekutin v průběhu dne. Co se týče stravy je zapotřebí konzumovat dostatek ovoce a zeleniny, která je bohatá na betakaroteny (mrkev, brokolice, meruňky, rajčata, meloun, špenát a další oranžové a žluté ovoce). Posilujte své oči. Pokud to jinak nejde a vy se prací u počítače živíte, posilujte oči s oční jógou. Při hledění do počítače dodržujte minimální vzdálenost  45 – 50 cm. V práci vám může pomoci i ergonomický nábytek, klávesnice a podložka pod myš. Upravte na monitoru jas a kontrast.Pokud je to možné, upravte barvu i velikost písma tak, aby co nejméně dráždil vaše oči. Nejšetrnější je černý text na bílém podkladě. Zkuste brýle se speciálními počítačovými čočkami. Pomohou vám se zaostřením pohledu a usnadní vaši práci na pc. Vhodný je i barevný filtr. Nezapomínejte mrkat! Zkuste masáž oblasti v okolí očí. Užijte k tomu dva prsty, s nimiž poklepávejte oblast okolo očí podobně jako byste hráli na klavír. Jedním prstem napínejte kůži v oblasti očí směrem nahoru a ven. Oči si rozhodně nemněte!Pozor na kontaktní čočky, nemějte je na očích stále , déle než je to nutné. Dbejte na jejich hygienu. Noste sluneční brýle.

První pomoc

Když už unavené oči máte, existuje pár dobrých prostředků, které vám mohou pomoci, jako třeba studené obklady, přiložení studených lžící, obklad pytlíky černého čaje a plátky okurky. Pomoci mohou i kapky do očí s umělými slzami.